چاپ

معرفی رشته صنایع

 مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیکهایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستم هایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و مطلوب میباشد.

فعالیت های مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید.

مهندسان صنایع بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روشها و تکنولوژی هستند و در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مولفه های اصلی سیستم های مورد مطالعه آن را تشکیل میدهد.

 

برخی از زمینه های کاری رشته مهندسی صنایع

۱- مدیریت تولید

از آنجایی که اعتبار هر کشور صنعتی به توانایی آن کشور در تولید موثر بستگی دارد ، در کشورهای صنعتی به این گرایش توجه بسیاری می شود. مهندسان تولید در راستای کسب مزیت هایی در رقابت های جهانی از مهندسی شیمی ، مهندسی مکانیک و اقتصاد همراه با مهندسی صنایع بهره می گیرند تا مسایل طراحی توسعه و اجرای عملیات سیستم های تولیدی پیشرفته را به طور موثر حل کنند.

۲- مدیریت مهندسی

در چند دهه اخیر این زمینه پیشرفت زیادی داشته است .

در سطح صنعت ، مدیریت بدون مهندسی با مشکل روبرو شده است و نقش مهم مهارت های مهندسی و اطلاعات در مدیریت سیستم های مهندسی مشهود است. در سطح فردی نیز مهندسانی که در نتیجه ی موفقیتهای فنی شان به مدیریت کشیده می شوند ، هر چقدر هم از نظر فنی قوی باشند برای رویارویی با پیچیدگی های مسولیت مدیریت آماده نیستند.

 

۳- مهندسی ارزش

مهندسی ارزش یکی از ابزارهای مدیریتی است که در دهه های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است و عبارتست از مجموعه تکنیک های سیستماتیک و کاربردی که برای تشخیص کارکرد یک محصول، خدمت و تولید و ایجاد آن کارکرد با حداقل هزینه به گونه ای که جنبه های کیفی سیستم از قبیل ایمنی و قابلیت اطمینان و نیز عمر مفید سیستم حفظ شود، بکار می رود و شرایط را برای ذهن متخصصین به منظور ایجاد ایده های بکر و با ارزش و نیز خلاقیت در راستای اصلاح سیستم فراهم می کند.

 

۴- مهندسی مالی

مهندسی مالی برای کسانی که مایل به کار بانکداری، مدیریت مالی و امور مشاوره ای مالی هستند طراحی شده است.

آموزش در این زمینه شامل فرآیندهای احتمالی بهینه سازی، محاسبات و بازارهای مالی و کاربرد آنها می باشد.

 

۵- مهندسی سیستم های اطلاعاتی

این زمینه برای کسانی طراحی شده است که مایل به یادگیری مهارت های مهندسی و مدیریتی با تاکید بر سیستم های اطلاعاتی و محاسباتی هستند.

 علاقه مندان به این زمینه با توانایی هایی نظیر برنامه نویسی کامپیوتر و مهارت های مربوط به سیستم های اطلاعاتی و آشنایی با نرم افزارهای متفاوت قادرند سیستم های اطلاعاتی را برای کنترل زنجیره عرضه ، تولید و تجارت طراحی کنند.

 

۶- مهندسی کیفیت

به دلیل رقابت روز افزون بین الملی که توجه به بهبود کیفیت محصولات و خدمات را اجتناب ناپذیر ساخته است و به دلیل پیچیدگی روز افزون سیستم های تولیدی و خدماتی کنونی ، امروزه نظر به مهندسانی است که بتوانند با مفاهیم و ابزارهای فنی و مدیریتی ، سیستم های کیفیت را اجرا و هدایت کنند. مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع تلاش در جهت تربیت چنین افرادی دارد. آموزش در این زمینه بر مبنای بهبود کیفیت استراتژی های کیفیت سازمانی و روشهای آماری تاکید دارد.

 

معرفی کارشناسی ارشد گرایش بهینه سازی سیستم ها

می توان گفت مهمترین، و پیچیده ترین امتحان ورودی کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع، متعلق به گرایش بهینه سازی سیستم ها می باشد. دروسی که در این گرایش از دانشجویان امتحان گرفته می شود نسبت به گرایش های دیگر برای دانشجویان صنایع تخصصی تر بوده و لذا دانشجویان صنایع از این جهت از دانشجویان رشته های دیگر جلوتر هستند؛ ولی باید بگوییم سخت ترین امتحان ورودی مربوط به این گرایش می باشد.

فارغ التحصیلان گرایش بهینه سازی سیستم ها توانایی کارهایی از قبیل مدلسازی، برنامه ریزی در پروژه های مختلف، بررسی مشکلات و ارائه بهترین الگوها در سازمان ها و کارخانه ها برای بهینه سازی مسائل مختلف از قبیل انسان، مواد و ماشین  آلات را دارا هستند. آنها سعی می کنند ارتباط منطقی بین اجزاء انواع سیستمهای تولیدی و غیر تولیدی را جستجو کرده و بازدهی آنها را افزایش دهند. البته باید عرض کنیم که شاید این اهداف در مورد مهندسین صنایع در دوره کارشناسی (گرایش تولید صنعتی و گرایش تحلیل سیستم ها) نیز صادق باشد؛ ولی دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد بهینه سازی سیستم ها سعی می کنند مطالب را بصورتی عمیقتر و تخصصی تر دنبال کنند و مخصوصاً با خواندن درس هایی که به برنامه ریزی و مسائل سیستماتیک مربوط می شود، مدلسازی و ارائه الگوهای مناسب را در خود تقویت کنند.

معرفی گرایش سیستم های کلان

این گرایش به تعلیم و تحقیق در زمینه برنامه ‌ریزی و طرح سیستم‌ های مختلف موردنیاز جامعه می‌پردازد. سیستم های حمل و نقل ، آبرسانی و فاضلاب ، ارتباطات ، انتقال و توزیع کالاها ، تأمین و توزیع انرژی ، خدمات آموزشی یا بهداشتی از اینگونه‌اند. در کلیه این سیستم ها هر یک از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک سیستم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این گرایش به مطالعه، مدلسازی و تجزیه و تحلیل اینگونه سیستم ها می پردازد و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آنها و همچنین با توجه به نیازها، اولویت ها و امکانات جامعه بهترین سیستم را طراحی می‌نماید.

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، گرایش مدل سازی سیستم های کلان اقتصادی و اجتماعی  به نوعی گرایش محبوب مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به حساب می‌آید که با توجه به وجود درس ریاضی در این آزمون ، فارغ‌ التحصیلان سایر رشته‌های فنی- مهندسی نیز می‌توانند بخت خود را برای قبولی در این رشته بیازمایند.

 

* امکانات گروه مهندسی صنایع دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

۱- کارگاه ماشین افزار

۲- کارگاه ذوب و ریخته گری

۳- کارگاه جوشکاری